Associació Catalana per la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Dissabte 25 de Juny del 2022

Fem ús de la Gestalt: Consciència i treball emocional dins del context escolar

, , , , , ,
Fem ús de la Gestalt

Docent Sigrid Fadrique

Descripció:

Aquest curs pretén ajudar-te a conèixe’t, a posar la mirada cap endins i a re-connectar amb el teu potencial com a professor@: Acompanyar i sostenir als alumn@s s’ha tornat un element indispensable i prioritari en els temps que corren, i més després de la pandèmia, en tan que ens ha malmès a diferents nivells, sobretot l’emocional. És per això que, aprendre a treballar emocions dins l’aula i a cóm comunicar-nos (no només amb l’alumn@ sino, també, entre els iguals) seran l’eix vertebral d’aquesta formació. Per fer-ho ens recolzarem en els pilars i l’essència de la Teràpia Gestalt.

Treballarem a partir de la lectura de cadascun dels Mòduls i, alhora, ens servirem d’articles i fragments de llibres que ens ajudaran a complementar el Marc teòric del Curs. Alhora, l’auto-reflexió serà un recurs estrella ja que, per cada Mòdul, se’n destinarà una sèrie de preguntes que ens ajudaran a anar integrant els coneixements i a donar resposta a les diferents necessitats (emocionals) que es pugui trobar amb l’alumn@ a l’aula en la seva quotidianitat. Per últim, l’espai de debat ens ajudarà a aprendre i a compartir vivències i experiències els uns amb els altres: Què millor que nodrir-nos entre iguals?

I és que, quan som capaços de treballar i compartir des de l’assertivitat, l’amor i el respecte, fomentar vincles i resoldre conflictes és molt més fàcil, ja no només amb ells sinó, també, entre nosaltres com a membres d’un claustre docent.

Objectius:

1. Aplicar estratègies necessàries per poder desenvolupar i adquirir una vida emocional satisfactòria, especialment en el context escolar.

2. Utilitzar de forma intel•ligent les nostres emocions per tal d’aconseguir el (nostre) benestar psicològic

3. Responsabilitzar-se de les emocions i sentiments propis i de les conductes que se’n deriven.

4. Aprendre a gestionar adequadament les nostres emocions i els nostres impulsos conflictius.

Continguts:

  • BLOC 1: Breu introducció a la Teràpia Gestalt (Una eina psicopedagògica per incloure dins l’aula)

Es faran cinc cèntims sobre la història i creació de la Teràpia Gestalt i presentarem al seu autor/creador. Ens endinsarem en els principis d’aquesta fantàstica manera de veure i entendre la vida i fer teràpia, per tal de que el professor@ s’ho pugui endur tan al (seu) terreny personal com professional.

  • BLOC 2: La importancia del camí de l’auto-coneixement com a mestr@

Farem una mica d’introspecció i d’auto-crítica per tal de veure punts forts i febles de cadascún de nosaltres. Veure’m i entendre què m’ajuda (i que no…!) en la pràctica professional ens aporta eines i una mirada més oberta per a poder connectar i acompanyar d’una forma més curosa i assertiva als nostres alumn@s.

  • BLOC 3: Introjecció i Projecció: Veure’m per veure’t

Treballarem els Mecanismes de defensa: Introjecció i Projecció. Alhora, ens endinsarem en el que es coneix com “efecte mirall” amb l’objectiu de poder treballar i desenvolupar conceptes com l’empatia, l’escolta activa i la presència; elements indispensables per a poder oferir una gestió emocional de qualitat.

  • BLOC 4: Acompanyament i gestió emocional dins l’aula

Treballarem sobre el cóm oferir un acompanyament i gestió emocional de qualitat. Posarem la mirada en el context, el material, la predisposició tan del mestr@ com de l’alumn@, etcètera. També farem ús dels principis de la Comunicació No Violenta i ens endinsarem en la lectura de diferents autors que han fet grans aportacions en el context educatiu, a propòsit del treball amb emocions.

  • BLOC 5: Parlem i treballem sobre les “ETIQUETES”

Les etiquetes estan a l’ordre del dia, especialment dins del context escolar: Ens condicionen en mirada, en fer i en dir absolutament TOT. Si ens adonem, el cóm mirem a l’lumn@ que tenim davant nostre, té que veure amb les etiquetes que li són adjudicades i que ja vénen posades de casa, majoritàriament. El perill però, apareix quan, en moltes ocasions suposen la porta d’entrada i d’inici al Bullying entre iguals. En aquest BLOC treballarem sobre molts d’aquests conceptes i d’altres que estant estretament relacionats.

  • BLOC 6: Dinàmiques, jocs i recursos per treballar emocions i resolució de conflictes de tipus emocional en el context escolar

De la mà de la Gestalt i de la CNV crearem, compartirem i s’ensenyarà al mestr@ de quina manera pot treballar la resolució de conflictes i la gestió emocional dins de l’aula i/o bé, a nivell de tutoria individual. Emprarem jocs, dinàmiques, eines i recursos didàctics per tal de fer-ho. El ventall és molt extens i divers…!

  • TREBALLEM I COMPARTIM DUBTES

Metodologia:

Per a l’avaluació de l’alumnat es recorrerà a 3 recursos diferents:

– Seguiment i participació activa al Fòrum. Cada Bloc contarà amb un espai de Debat i reflexió on l’alumn@, a partir de la lectura d’un Cas que se li proposarà, haurà de fer intervencions (2 o 3 mínim), a propòsit del mateix. Seran casos que giraran entorn al material que estem treballant en cada Bloc.
– Realització i entrega de les activitats d’auto-reflexió de cada Bloc. L’alumn@ haurà de contestar a una bateria de preguntes un cop finalitzi la lectura i treball de cada BLOC, així com les lectures complementaries que se li proporcionaran. Hi hauran entre 5 o 6 preguntes en cada cas. Un cop fetes, es farà un retorn amb feedback personalitzat en cada cas perquè l’alumn@ es pugui endur una reflexió/aprenentatge del que s’ha treballat.
Treball Final: L’alumn@ haurà d’elaborar una proposta (Joc/Dinàmica…) de Programa per introduir a les aules aplicant i demostrant que ha adquirit els continguts treballats durant tot el curs. Aquesta proposta haurà de presentar un títol, objectius, desenvolupament i material ideat per vosaltres (es valorarà positivament la originalitat).

 

 

 

Skills

Posted on

14 maig, 2022

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies