Associació Catalana per la Telemàtica Educativa

  • ACTE - Facebook
  • ACTE - Twitter
Dissabte 25 de Juny del 2022

Adolescència: Gestió emocional i resolució de conflictes

, , , , , ,

Professora Sigrid Fradique

 

Descripció:

El conflicte és un succés que se’n fa ressò diàriament dins i fora de les aules. El repte com a professor@s és saber cóm gestionar-lo i transformar-lo en una oportunitat de creixement i aprenentatge per l’alumn@ (i per nosaltres mateix@s). És per això, que esdevé una prioritat el poder donar cabuda a eines innovadores que vetllin tan per poder garantir una bona gestió i acompanyament emocional, com una resolució assertiva del conflicte en sí mateix: Eines i recursos que ens aportin una altra mirada i que, per tant, ens ajudin a actualitzar la pràctica docent d’acord amb les necessitats contextuals de l’educació del S.XXI on el bullying té un paper protagonista, malauradament. La finalitat d’aquest curs és doncs, entendre a l’adolescent i l’etapa per la que està transitant. Aportar altres maneres d’abordar el conflicte en si mateix, tant a nivell professional com personal. Saber què li passa a l’adolescent i com acompanyar-lo emocionalment des del respecte i l’assertivitat a partir de la mirada cap a un@ mateix@. I és que una correcta resolució del conflicte, afavoreix la comunicació, el vincle i la relació entre professor@ – alumn@ i entre iguals.

Objectius:

– Aprendre a acompanyar, sostenir i resoldre el conflicte
– Responsabilitzar-se de les emocions i sentiments propis i de les conductes que se’n deriven les quals puguin ocasionar un conflicte intern i/o extern en l’alumn@ i el professor@
– Gestionar el conflicte per orientar eficaçment el comportament de l’alumn@ en el context escolar
– Adquirir eines per guiar i solucionar possibles conflictes dins l’aula entre alumn@s
– Millorar la comunicació i el vincle entre iguals i entre professor i alumn@

Continguts:

BLOC 1: L’adolescència: Una etapa evolutiva sensible i preciosa

En aquest BLOC parlarem i aprofundirem en l’etapa evolutiva de l’adolescència. Posarem la mirada en els canvis i característiques propis d’aquestes edats. El protagonisme però, se l’endurà el desenvolupament emocional per tal d’entendre i acompanyar, d’una manera més empàtica, els canvis que pateix l’adolescent tan a nivell intern (conductual/emocional) com extern (físic).

BLOC 2: El conflicte  com a aprenentatge constructiu

En aquest BLOC posarem el focus en el conflicte: Què és i cóm gestionar-lo? Tan en la vessant individual com grupal (grup-classe). És important però, entendre les limitacions amb les que es troba l’adolescent (BLOC 1), per tal de poder garantir i procurar un moviment assertiu a l’hora d’ensenyar-los cóm resoldre un conflicte tan intern (amb un mateix) com extern (amb els iguals).

BLOC 3: L’assertivitat: Mire’m a l’alumn@ amb altres ulls

Aprofundirem en el concepte d’“assertivitat” i, per extensió, l’empatia. Per fer-ho, desenvoluparem la concepció d’introjecció i projecció, dos mecanismes de defensa que entren en joc a l’hora d’establir un diàleg entre dues parts. És essencial aprendre a posar-se en el lloc de l’altre per tal de garantir un punt mig i/o un acord entre iguals.

BLOC 4: La comunicació amb l’adolescent

Farem ús dels principis de la Comunicació No Violenta. Ens introduirem en la teoria i les bases d’aquesta manera de comunicar on l’empatia, l’escolta activa i la presència en són els elements clau per a poder dur a terme aquesta pràctica. S’oferiran lectures i exemple audiovisuals per tal de que s’adquireixin millor aquests conceptes i maneres de fer. També parlarem del perill de les etiquetes i de cóm ens condicionen en la nostra pràctica docent.

BLOC 5: Dinàmiques i jocs per acompanyar i resoldre conflictes dins l’aula de forma grupal i/o individual

De la mà de la Gestalt i de la CNV crearem, compartirem i s’ensenyarà al mestr@ de quina manera pot treballar la resolució de conflictes dins de l’aula i/o bé, a nivell de tutoria individual. Emprarem jocs, dinàmiques, eines i recursos didàctics per tal de fer-ho. El ventall és molt extens i divers!

BLOC EXTRA: Fomentem la Cohesió Grupal dins l’aula

La cohesió Grupal és un element súper important, que afavoreix a que el Grup-classe sigui menys disruptiu i, alhora, ens permet tenir més sota control el fenomen del bullying.

TREBALLEM I COMPARTIM DUBTES

Metodologia:

Per a l’avaluació de l’alumnat es recorrerà a 3 recursos diferents:

– Seguiment i participació activa al Fòrum. Cada Bloc contarà amb un espai de Debat i reflexió on l’alumn@, a partir de la lectura d’un Cas que se li proposarà, haurà de fer intervencions (2 o 3 mínim), a propòsit del mateix. Seran casos que giraran entorn al material que estem treballant en cada Bloc.
– Realització i entrega de les activitats d’auto-reflexió de cada Bloc. L’alumn@ haurà de contestar a una bateria de preguntes un cop finalitzi la lectura i treball de cada BLOC, així com les lectures complementaries que se li proporcionaran.
– Treball Final: L’alumn@ haurà d’elaborar una proposta (Joc/Dinàmica…) de Programa per introduir a les aules aplicant i demostrant que ha adquirit els continguts treballats durant tot el curs. Aquesta proposta haurà de presentar un títol, objectius, desenvolupament i material ideat per l’alumn@ (es valorarà positivament la originalitat).

Skills

, , , , , ,

Posted on

14 maig, 2022

Aquest lloc web utilitza galetes pròpies i de tercers per tal d'obtenir informació estadística sobre la base de les dades de navegació dels visitants. Si continues navegant entenem que acceptes el seu ús i, en cas de no acceptar la seva instal·lació, hauràs de visitar l'apartat de Política de Cookies , on trobaràs la forma d'eliminar-les o rebutjar-les. ACEPTAR
Aviso de cookies